Verbindingen » Spoorlijnen » De kap van Barendrecht

De kap van Barendrecht

Er moest een oplossing komen voor de problemen in Barendrecht. Daarom nodigde minister van Verkeer en Waterstaat H. May-Weggen burgemeester M.Th. van de Wouw en wethouder C. Silvis uit voor overleg. De burgemeester en de wethouder gingen naar Den Haag.
Op 2 december 1993 werden de burgemeester, de wethouder en de minister het eens over een ingrijpende oplossing:
Nabij het station zouden alle sporen over een lengte van anderhalve kilometer worden overkapt. De minister wilde hiervoor 225 miljoen gulden uittrekken, zo’n 100 miljoen euro.
Barendrecht-Noord en een deel van Smitshoek zouden onleefbaar worden door alle spoorlijnen. Langs de 1e Barendrechtseweg zouden daarom 60 huizen worden gesloopt. In Smitshoek zouden 40 huizen ten noorden van de A15 worden gesloopt. Voor de bewoners moest nieuwe woonruimte gezocht worden.

In 1998 is ook vastgelegd dat de hogesnelheidslijn onder de overkapping wordt aangelegd.

Begin 2000 is begonnen met de bouw van de overkapping. Officieel startte de bouw op 13 mei 2000. Op 10 december 2001 werd het station in de overkapping in gebruik genomen. Februari 2004 werd het oude station gesloopt.
In januari 1999 begon de sloop van de woningen aan de 1e Barendrechtseweg. De meeste huizen werden binnen enkele maanden gesloopt. Het laatste huis pas in juni 2005.
Alleen 1e Barendrechtseweg 53-55 is overgebleven. Hier heeft jongerensociëteit De Beuk een plek gevonden. Het is een plek waar veel andere jongerencentra jaloers op zijn: geen last van klagende buren.

 

De kap in cijfers

Onder de kap

Hoeveelheid beton 80.000 kubieke meter
Hoeveelheid staal 8 miljoen kilo
Aantal heipalen 10.000 stuks,
bij elkaar 200 kilometer lang
Aantal dwarsliggers 22.500
Meters spoorstaaf 27.000
Ballast tussen het spoor 65.000 ton steenslag
Brandwerende bekleding in de goederenbuis 30.000 vierkante meter

Op de kap

Oppervlakte 85.000 vierkante meter
(15 voetbalvelden)
Hoeveelheid grond op de kap 41.000 kubieke meter
Hoeveelheid grond op de taluds naast de kap 44.500 kubieke meter
Parkeerplaatsen 300
Bomen 225
Lengte van de wandelpaden 2500 meter

De spoorlijn

bron

‘College Barendrecht stemt in met oplossing Betuwelijn’, persbericht van de gemeente Barendrecht, 6 december 1993;
‘Tracébesluit HSL-Zuid vastgesteld’, in  HSL Zuid Bericht, april 1998,p. 1, 6;
‘Omgeving spoorlijn komende vier jaar bouwterrein’, in De Schakel, Barendrecht 2 maart 2000;
‘Bouw kap Barendrecht gestart’, De Schakel, Barendrecht 11 mei 2000;
‘Einde nadert voor NS-station’, in Het Zuiden, 29 februari 2001;
‘De Beuk heropent aan 1e Barendrechtseweg’, in Het Zuiden, 17 mei 2001;
Projectorganisatie Betuweroute: ‘De kap van Barendrecht’, juni 1999