De brug (2)

Op 1 november 1888 werd de brug geopend. Dat gebeurde zonder feest, om 4.00 uur. Het moet toen aardedonker zijn geweest.

Inwoners van de Hoeksche Waard konden nu voor het eerst zonder te varen (of te zwemmen) hun eiland verlaten. Toch waren veel mensen aan die kant van de rivier niet enthousiast over de nieuwe Barendrechtse Brug. Er waren weinig goede wegen naar de nieuwe brug. Voor mensen uit Oud-Beijerland en omgeving bleef het veer over de Oude Maas bij Goidschalxoord daarom aantrekkelijker.

Overigens heette de brug officieel ‘De brug over de Oude Maas’. Men sprak al snel over de Barendrechtse Brug. Wie over die brug naar de overkant wilde, moest tol betalen. De tol werd pas in 1929 afgeschaft.

Het werd een stuk drukker op de brug, toen op 30 april 1898 een tramlijn over de brug werd geopend. De tram reed van Rotterdam via de Barendrechtse Brug naar Numansdorp en Zuid-Beijerland. Plotseling had de Hoeksche Waard een snelle verbinding met Rotterdam, via de Barendrechtse Brug. Tot dan toe was het stil geweest op de brug. Nu werd er een bel opgehangen die de mensen op de brug waarschuwde voor de naderende tram. Er reed voortaan vijfmaal per dag een tram tussen Rotterdam en Zuid-Beijerland. Een rit duurde 1 uur en 56 minuten.

Door de tramlijn werd de Barendrechtse Brug heel belangrijk voor het verkeer tussen Zeeland, West-Brabant en Rotterdam. Na de opening van de suikerfabrieken in Oud-Beijerland (1902) en Puttershoek (1912) kwam daar elk najaar het vervoer van suikerbieten bij.

Van 1929 tot 1933 werd de brug verbouwd. Op verzoek van de gemeente Dordrecht werd de brug verbouwd tot hefbrug. Daardoor konden nu grotere schepen de brug passeren op weg naar de haven van Dordrecht. Er konden schepen passeren van 45 meter hoog door een opening die 60 meter breed was. Om een deel van de brug op te kunnen tillen, werden twee heftorens gebouwd. In de toren aan de Barendrechtse kant kwam een machinekamer. Toen de vernieuwde brug op 1 mei 1933 onder grote belangstelling werd geopend, was dit de langste hefbrug van Europa.

bron

Peter Pot ‘De Barendrechtse Brug’, ’s-Gravendeel 1988, p.13, 17, 19, 25-35, 43, 51, 72
Nieuwsblad voor de Hoeksche Waard, juli 1964

Peter Pot ‘De Barendrechtse Brug’, ’s-Gravendeel 1988, p.62, 65, 70, 75, 76, 87;
C.D. van Es: ‘De suikerfabriek in oud-Beijerland 1902-1984’, Oostvoorne 1995, p. 16;