De terugkeer van de tram: lijn 25
De tram is terug in Barendrecht. In 1956 konden mensen voor het laatst met een tram van Barendrecht naar Rotterdam reizen. Dat was toen de stoomtram van de RTM. Sinds 2004 rijden er weer trams door Barendrecht. Het zijn de moderne trams van lijn 25 die in Carnisselande te zien zijn.
Tramlijn 25 ligt in het hart van Carnisselande. Dat is vanaf het begin de bedoeling geweest. Toen de gemeenteraad van Barendrecht in 1995 instemde met de bouw van de wijk, was de tramlijn een onderdeel van het plan. Het moest geen gewone tram worden, maar een snelle TramPlus. “De TramPlus verbindt de wijk met Rotterdam Zuidplein en Rotterdam CS”, zo stond in een folder over de nieuwe wijk te lezen.
Die tramhalte bij het Zuidplein zou er nooit komen en voordat de eerste tram naar het Rotterdamse Centraal Station zou rijden, moesten de nieuwe inwoners nog even geduld hebben. In 2002 dreigde het hele plan zelfs niet door te gaan.
In Rotterdam-Zuid waren de bewoners van de Groene Hilledijk fel tegen de komst van de tram in hun straat. Er zouden te veel bomen voor moeten worden gekapt. Burgemeester en wethouders van Rotterdam waren onder de indruk van de protesten en wilden de tramlijn schrappen. Er zou dan opnieuw onderzocht moeten worden hoe de inwoners van Carnisselande per openbaarvervoer Rotterdam konden bereiken. De Rotterdamse gemeenteraad was het daarmee eens.
“Onacceptabel en desastreus”, noemde de Barendrechtse wethouder Silvis het idee van Rotterdam. “Dit is niet te verkopen aan de inwoners van Carnisselande”, voegde hij eraan toe.
Barendrecht had aan de Avenue Carnisse ruimte vrij gehouden voor de tram. Als die er nu niet zou komen, zou Barendrecht miljoenen aan schadevergoeding eisen van Rotterdam.
Uiteindelijk werd deze ruzie opgelost, door de tramlijn over de Bree en de Randweg aan te leggen. De boze bewoners kregen hun zin, maar reizigers moeten iets langer in de tram zitten.
Op 1 mei 2003 kon de aanleg van de tramlijn toch starten. De Rotterdamse wethouder Hulman gaf het startsein. Hij deed dat op de kruising Groene Hilledijk/Dordtsestraatweg in Rotterdam-Zuid. In de jaren daarvoor waren in Carnisselande al bruggen gelegd voor de tram. Ook was hier tegelijk met de bouw van huizen en straten al een deel van de trambaan aangelegd. Het aanleggen van de tramlijn ging nu voorspoedig.
Op 25 oktober om 5.42 uur vertrok de eerste tram van halte Waterkant naar Rotterdam. De eerste reiziger was Maarten Batenburg uit Zoetermeer. Vanaf 7.00 uur deelde de bewonersorganisatie Boca beschuit met muisjes uit aan de reizigers. De officiële opening werd verricht door de burgemeesters Van de Wouw (Barendrecht), Latenstein van Voorst-Wooldringh (Albrandswaard) en Opstelten (Rotterdam). Op 3 november 2004 bestuurden zij een tram van de Erasmusbrug naar Carnisselande.
Tramlijn 25 is 12,5 kilometer lang en telt 22 haltes. Daarvan liggen er 5 in Barendrecht.
Een rit duurt 35 minuten.
De aanleg van de lijn kostte 85 miljoen euro.
Dagelijks zijn er zo’n 30.000 reizigers.
‘Bouwlocatie Barendrecht-West”, brochure van de gemeente Barendrecht, december 1995, p.1;
‘Rotterdam wil af van tramlijn’, Het Zuiden 11 juli 2002;
‘Barendrecht en Albrandswaard rekenen op vuist stadsregio’, De Schakel, 18 juli 2002;
B.A. Schenk, M.R. van den Toorn: ‘Trams 2004’, Alkmaar 2003, p. 23;
Arco van der Lee: ‘Reis door de nacht’, Het Zuiden 28 oktober 2004;
B.A. Schenk, M.R. van den Toorn: ‘Trams 2005’, Alkmaar 2004, p. 23