Succes Betuweroute
Na een trage start werd de Betuweroute een succes. In de eerste helft van 2011 reden er tussen de 450 en 510 treinen per week over de spoorlijn.
Volgens Keyrail (het bedrijf dat het vervoer over de lijn regelt) had het vervoer zich in het eerste halfjaar van 2011 ‘sterk positief ontwikkeld’. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2010 was het aantal treinen met bijna 50 procent toegenomen. Die groei had een aantal oorzaken:
- Steeds meer vervoerders kozen ervoor om hun goederentreinen niet meer via het overvolle spoor in Brabant te laten rijden, maar via de Betuweroute.
- Het vervoer van kolen en erts over het spoor was aanzienlijk gegroeid. Dat kwam onder meer door de Duitse autoindustrie, die goede tijden doormaakte.
Op donderdag 24 september 2009 botsten ’s avonds twee goederentreinen frontaal op elkaar. Dit gebeurde onder het viaduct van de A15, bij de Lorentzweg. Een passagierstrein naar Brussel, die kwam aanrijden, kon nog net op tijd stoppen.
Bij het ongeval kwam een machinist om het leven, een andere werd zwaar gewond. Later bleek dat de overleden machinist onwel was geworden en door een rood sein was gereden. Juist op dit stukje van de Betuweroute was de beveiliging van het spoor verouderd. Het opruimen van de brokstukken duurde dagen. Daarbij werden twee Leopardtanks van het leger ingezet. Het goederenvervoer over het spoor was dagen gestremd.
Ongeval
Locomotief afgevoerd
‘Betuweroute drukker’, op www.hetzuidenbarendrecht.nl, 22 augustus 2011;
‘Trein Barendrecht reed door rood sein’, in De Pers 18 januari 2011, via www.depers.nl