A15
Ook de aanleg van Rijksweg 15 begon al in de jaren dertig van de vorige eeuw. Deze weg moest Rotterdam verbinden met de Betuwe en Nijmegen.
Op 14 november 1939 werd de brug over de Noord bij Alblasserdam geopend. Vanaf deze brug voerde de Rijksweg 15 naar Rijsoord, waar ze aansloot op de iets eerder geopende Rijksweg 16. Door de Tweede Wereldoorlog werd het werk aan de nieuwe rijksweg vertraagd.
Het gedeelte van de A15 tussen de Beneluxtunnel en het Vaanplein werd op 19 december 1969 geopend. Om deze weg te kunnen aanleggen, moesten in Smitshoek huizen worden gesloopt. Het dorpje werd in twee stukken gedeeld: een stukje Smitshoek tussen de rijksweg en de Charloisse Lagedijk en het grotere deel van Smitshoek ten zuiden van de snelweg.
Het aansluitende gedeelte van de A15 tussen het Vaanplein en de afslag IJsselmonde/Barendrecht volgde op 7 juni 1973. Voor de aanleg van deze weg moesten enkele huizen langs de 1e Barendrechtseweg wijken.
In het begin was de A15 van grote afstand te zien. In de jaren negentig werden tussen het Vaanplein en de spoorlijn Rotterdam – Dordrecht geluidswallen aangelegd. Tijdens de bouw van Carnisselande werd ook daar een geluidswal aangelegd langs de A15.
In het radioprogramma Middag aan de Maas van RTV Rijnmond, uitgezonden op 4 november 2015, vertelt Arco van der Lee over de geschiedenis van de Pendrechtse Molen.
Uitzending Radio Rijnmond 4 november 2015
Verkeer op de A15
Knooppunt Dierenstein
Fietsers onder de A15
www.autosnelwegen.nl;
Dick van Koten: ‘Het Rijkswegenplan van 1932’, De Waalpost, 17 september 1997;
H.C. Ambags-van Veenendaal: ‘Niet vergeten, Alblasserdam 1940-1945’, Alblasserdam 1989, p.5